STEAMit -projekti:
Eskarilaisten innostaminen luonnontieteiden maailmaan AR/VR-ratkaisujen avulla

Kerttulin ICT-lukion opiskelijat järjestivät marras-joulukuussa 2021 esikoululaisille ohjaajineen mahdollisuuden tustustua virtuaalitodellisuuden ja greenscreen-teknologioiden maailmaan. Neljänä päivänä ICT-talolle saapui yhteensä noin 100 esikoululaista ohjaajineen. Lukiolaisillemme tulivat tutuiksi niin Nipsut, Laukkaratsut, Mustat varjot, Sudenpennut, Ystävyys eskarit kuin Vargarna -kielikylpyryhmäkin.

Kukin eskariryhmä valitsi itselleen parhaiten soveltuvan luonnontieteitä sivuavan aiheen avaruus tai vedenalainen maailma ja tutustui siihen etukäteen eskarissa ohjeidemme mukaan lastentarhanopettajien avulla. Tutustumisen yhteydessä lapset askartelivat itselleen aiheeseen liittyvää rekvisiittaa (esim. kaukoputkia) ja kartoittavat kotoa / päiväkodista löytyvää sopivaa materiaalia (esim. snorkkelilasit tms.) jota käytetiin kouluvierailun Green Screen-rastin yhteydessä.

16112021kuva7.JPG

ICT-lukiolaisten ohjauksessa toteutettuun Kerttulin lukion ICT-talolla kaksi rastia: A) Virtuaalilasien (ClassVR) käyttö luonnontieteelliseen aiheeseen tutustumisessa ja B) Green Screen-teknologian käyttö luonnontieteellisen aiheen elävöittämisessä (askartelimme snorkkelimaskeja ja astronautin pukuja sekä otimme valokuvia niin veden alla kuin avaruudessakin).

Päiväkotiryhmät saivat muistoksi mukaansa kehystetyn ryhmäkuvan, jossa lapset esiintyvät upotettuna valittuun ympäristöön sekä digikuvia yksittäisistä lapsista valittuun ympäristöön upotettuna, joita voi myös myöhemmin esim. huoltajille esitellä.

Vierailupäivän jälkeen päiväkodin henkilöstöllä on riittävä valmius vastaavan toimintatapahtuman järjestämiseen omassa yksikössään TOP-keskuksesta löytyvien ClassVR, Green Screen ja iPad-laitteiden avulla.