Sammakko-workshop

STEAM Turku järjesti 6. luokkalaisille sammakko-workshopin Turun yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa. Raunistulan ja Lausteen koulun kuudesluokka pääsi ensin tutustumaan kasvitieteellisen puutarhan Sammakko-näyttelyyn amanuenssi Varpu Vahteran johdolla, jonka jälkeen sammakoita mallinnettiin 3D-ohjelmalla Kerttulin lukion ICT-linjalaisten kanssa. Päivän päätteeksi sammakoita myös muovailtiin savesta yhdessä Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion kuvataideopiskelijoiden kanssa.

sammakko_workshop_2.jpg

Video päivän toiminnasta

3D-mallit ja niiden tulostus

Oppilaiden tekemät 3D-mallit tehtiin Sculptris nimisellä 3D mallinnusihjelmalla. Ohjelmalla pystyy tietokoneella muokkaamaan erilaisilla työkaluilla digitaalista savipalloa. Osa digitaalisesti muovailluista sammakoista tulostettiin jälkikäteen 3D-tulostimella. Workshop-päivänä tätä ei voitu tehdä, koska tuotokset piti muuttaa sellaiseen muotoon, että ne voitiin tulostaa. Yhden sammakon tulostukseen meni vähintään kolme tuntia joten tämänkään takia niitä ei pystytty paikanpäällä tulostamaan. Alla on nopeutettu video yhden sammakon tulostusksesta. Oikeasti tulostus kesti noin 4 tuntia.

3D-malligalleriat

Koska tulostettuja sammakoita voidaan näyttää vain yhdessä paikassa kerrallaan, alla olevien linkkien takaa löytyy kokoelma digitaalisesti tuotetuista sammakoista.