Lontoon vierailu 2017:Suomen suurlähetystö, Bett2017, Nordic@Bett2017, museoita

Kerttulin lukion ICT-linjan opintoretki Lontooseen 24.-27.1.2017

Tammikuinen Lontoo on jo aiempina vuosina tullut tutuksi lukiomme ICT-opettajille. Ovathan Lontoon messukeskuksessa vuosittain järjestettävät Bett- messut Euroopan suurimpana opetusteknologiatapahtumana paras paikka nähdä, millaiset tuulet opetusteknologiassa puhaltavat. Tänä vuonna matkallamme oli kuitenkin muitakin tarkoituksia.

Jo parin vuoden ajan olimme hahmotelleet mahdollisuutta, että myös osa ICT- linjan opiskelijoista pääsisi tutustumaan paitsi Bett- messuihin myös Lontoon mahtaviin museoihin, erityisesti tiedemuseoon. Tänä vuonna tähän tarjoutui loistava tilaisuus, kun OPH valitsi lukiomme ja erityisesti ensimmäistä kertaa lukiossamme järjestetyn robottikurssin Suomen edustajaksi Bett- messujen yhteydessä pidettävään Nordic Bett- tapahtumaan. Näin kaksi oppilastamme pääsisi joka tapauksessa Lontooseen esittelemään kurssia. Päätimme melko nopealla aikataululla, että kahden esiintyvän opiskelijan lisäksi otamme Lontooseen mukaan kaksi muuta opiskelijaa, joiden tehtävä on tutustua museoon ja messuihin ja tuottaa niistä materiaalia myös muiden opiskelijoidemme sekä ulkopuolistenkin nähtäväksi. Sitten alkoikin matkan suunnittelu ja projektien valmistelu.

Matkustuspäivämme tiistai 24.1. oli todella pitkä ja mielenkiintoinen. Lähtö Turusta tapahtui aikaisin aamuyöllä. Helsingin ja Heathrow:n kautta pääsimme lopulta Lontooseen.

Paddingtonin asemalla Taneli Tainio, Voitto Vuorio, Rasmus Haavisto, Hannes Kössi ja Juha Pitkänen

Olimme vuokranneet asunnon Notting Hillin idylliseltä alueelta, jotta pystyisimme myös Lontoossa työstämään projekteitamme. Purimme matkalaukkumme ja pistimme siistit vaatteet päälle, minkä jälkeen lähdimme taas liikkeelle.

Taneli, Rasmus, Voitto ja Hannes valmiina päivän koitoksiin

Ensimmäisenä suuntasimme Lontoon tiedemuseoon. Opiskelijat olivat saaneet jo ennen matkaa tarkemmat aiheet ja tehtävät museovierailuun liittyen ja he olivat myös päässeet internetin kautta tutustumaan esillä oleviin näyttelyihin http://www.sciencemuseum.org.uk/ . Niinpä muutaman tunnin museovierailu oli jo tosi tehokas ja opiskelijat saivat otettua kuvia ja kerättyä tietoa projekteitaan varten. Toki museossa olisi viihtynyt pidempäänkin, mutta meillä alkoi olla jo kiire seuraavaan kohteeseen.

Illan viimeinen ohjelmanumero oli meille kaikille varmasti ikimuistoinen. Suomen Iso-Britannian Suurlähettiläs oli kutsunut meidät ja noin sata muuta Bett- messuilla vierailevaa tai esiintyvää opetusalan ihmistä virka-asuntoonsa Lontoon Kensingtoniin. Tapahtumassa esiteltiin Suomen 100- vuotis juhlavuoden kunniaksi muutamia suomalaisia ja ulkomaalaisiakin opetukseen liittyviä ajankohtaisia hankkeita. Lisää aiheesta löytyy hundrED :n kotisivuilta. Tilaisuus oli juhlava, mutta kuitenkin yllättävän rento. Ainoat opiskelijat paikan päällä olivat meidän koulustamme.

Kerttulin tiimi Suomen Suurlähettilään vierailulla

Keskiviikko oli hiukan rauhallisempi päivä. Vietimme aamupäivän tiedemuseossa, jossa opiskelijat suorittivat projektinsa jo lähes loppuun asti. Voit tutustua heidän tuotoksiinsa tästä (LINKKI). Iltapäivän käytimme Bett- messuihin tutustumiseen. Tänä vuonna erilaiset ohjelmoitavat laitteet ja robotit olivat selkeästi näkyvin ja samalla mielenkiintoisin osa messuja. Toinen hyvin näkyvä osa messuja oli erilaiset virtuaalilasit ja niiden sovellukset niin itse opetuksessa kuin viihteellisemmässäkin käytössä.

Taneli Lenovon uutuuksia testaamassa Bett-messuilla

Illalla esiintyjämme Hannes ja Taneli viimeistelivät vielä omaa esitystään ja varmistelivat, ettei esitys mene paljon yli sovitun 15 minuutin.

Torstaina suuntasimme heti aamutuimaan messukeskukseen, sillä pojilla oli paikan päällä esityksen harjoitustilaisuus yhdessä muiden pohjoismaisten esiintyjien kanssa ennen varsinaisen Nordic Bett- tapahtuman alkua. Harjoitus meni hyvin pienestä jännityksestä huolimatta. Ja kun itse esiintymisen aika tuli, tuntui etteivät Hannes ja Taneli huomanneet lainkaan monisatapäistä yleisöä, sillä esitys meni loistavasti (ilman opettajien mukana oloakin tai juuri siitä syystä).

Hannes ja Taneli  esiintymässä Nordic Bettissä

Esityksessään Hannes ja Taneli kertoivat ja kuvasivat, miten koulussamme järjestetty Arduino- elektroniikkalaitteiston rakenteluun ja ohjelmointiin perustuva melko itsenäinen projektikurssi erosi ns. normaali lukiokursseista. He olivat myös pohtineet sitä, olisiko vastaavaa opiskelumuotoa mahdollista käyttää muissakin oppiaineissa kuin ICT:ssä. Lopputulos oli, että mikäli opiskelijat ovat riittävän motivoituneita annetusta tehtävästä ja opiskelun apuna on mahdollista käyttää riittävän laadukasta (internetpohjaista) tukimateriaalia sekä saada tarvittaessa opettajalta tai ohjaajilta apua, oppiminen on todennäköisesti perinteistä oppimista tehokkaampaa ja mielekkäämpää. Esitys ja erityisesti poikien kielitaito keräsivät kiitosta niin suomalaisilta kuin ulkolaisiltakin kuulijoilta.

Yleisöä NordicBett-tapahtumassa

Esitysten jälkeen Nordic Bett- tapahtuma jatkui vielä jonkin aikaa vapaamuotoisesti. Tapahtuman päätyttyä ehdimme vielä käydä pyörähtämässä varsinaisilla Bett- messuilla.

Perjantaina, ennen kotiin lähtöä viimeistelimme vielä Lontoon tiedemuseoon liittyvän projektin ja vierailimme myös maailmankuulussa Lontoon luonnonhistorian museossa, jossa pääsimme tutustumaan nykyisiin ja menneisiin luonnon ihmeisiin. Tämä vierailu kruunasi onnistuneen Lontoon matkamme.

Video luonnontieteellisestä museosta: