Tietoverkkojen kehitys

ICT-lukiolaiset Voitto Vuorio ja Rasmus Haavisto Lontoon Science Museumissa

Tietoverkkojen kehitys voidaan jakaa kuuteen vaiheeseen. Kaapeliyhteys, radioyhteys, puhelimet, satelliittiyhteydet, internet ja mobiiliverkot.

Kaapeli:

Lennätinyhteydet pystyivät lähettämään viestejä nopeasti kaapeleiden välityksellä. Näiden avulla saatiin viestien kulkuajat päivistä vain tunteihin ja jopa minuutteihin. Langattomien sähkeiden lähetys mullisti laivojen kommunikoinnin 1910 luvun alussa. Esimerkiksi Titanicista pystyttiin pelastamaan yli 700 ihmistä tämän vuoksi.

Laivan morsetuspaikka ”wireless telegraphy”.

Radio ja televisio:

Informaatiota pystyttiin lähettämään samanaikaisesti monille ihmisille radioaaltojen avulla ja ensimmäisen maailmansodan aikana radioita kehitettiin paljon. Maailmansodan jälkeen radioita aloitettiin käyttämään tavallisten ihmisten viihdykkeiksi ja syntyi pieniä radioamatöörien yhteisöjä, jotka lähettivät ja vastaanottivat viestejä. Vuonna 1922 BBC aloitti ensimmäisen radio-ohjelmansa ja alkoi uusi aikakausi kotikuuntelijoille. (kuva radiotornista ja BBC:n käyttämästä lähettimestä. (myös nykyajan radiotorni vertailun vuoksi?))

1950 luvulla radioteknologia alkoi kehittyä tarpeeksi ja radioyhteyksillä pystyttiin lähettämään kuvaa. 1953 vuonna perheet ja yhteisöt kokoontuivat katsomaan Elizabeth toisen kruunajaisia televisiosta. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun lähetystä katsottiin enemmän televisiosta kuin kuunneltiin radiosta.

Rasmus katsoo telkkaria.

Seuraava suuri harppaus televisiossa oli vasta 2012 kun viimeiset analogiset televisiolähettimet lopetettiin.

Puhelimet ja suora yhteys:

1800 luvun loppupuolella alkoi yleistyä puhelimet työpaikoilla ja kotona. Tämä mullisti sosiaaliset ja liikekumppanien väliset yhteydet. Aluksi soittajat uudelleenohjattiin manuaalisesti puhelinkeskuksissa.

Puhelinkeskus.

Kuitenkin jo vuonna 1912 puhelinkeskukset alkoivat automatisoitua ja soittajat pystyivat yhdistämään oikealle henkilölle itse.

Satelliitit:

Satelliittien avulla saatiin informaatiota alueille jonne muut teknologiat eivät yltäneet. Esimerkiksi valtamerien keskelle ja vähemmän kehittyneille alueille.

Sateliitti

Satelliitit myös mahdollisti tarkan paikannuksen ja global positioning system eli GPS:n.

Internet:

Internetin kehitys alkoi 1950 luvulla alun perin armeijan tarkoitukseen. Sen tarkoituksena oli tehdä järjestelmä, jossa vaikka yksi tie kohteeseen menisi poikki, voisi viesti mennä toista reittiä.

Reititin

Mobiiliverkot:

Teknologia kehittyi nopeasti ja pian saatiin mahtumaan jo tarvittava teknologian kannettavien puhelimien syntyyn. Vuonna 1980 luvulla British Telecom julkaisi ensimmäisen mallin, jota pystyi kantamaan.

Ensimmäinen kannettava puhelin

Ensimmäiset taskuun mahtuvat mallit tulivat 1990 luvulla kun mikroprosessorit yleistyivät kännyköissä. 2000 luvulla kolmannen sukupolven verkot muokkasivat tavan miten me teimme, käytimme ja jaoimme dataa.