Itävaltalaisia ICT-lukiolaisia vieraina

Kerttulin lukio osallistui lukuvuonna 2023 - 2024 Erasmus+ -projektiin yhteistyössä itävaltalaisen HTL Leobenin ICT-lukiolaisten kanssa.

Job shadowing vierailujen ja yhteisen verkossa tapahtuneen sääasema-projektin jälkeen olimme marraskuussa 2023 vierailulla Alppien juurella (juttu koulun kotisivuilla) ja nyt helmikuussa 2024 isännöimme viikon ajan itävaltalaisia Turussa.

Viikon ohjelmaan kuului useita tutustumisa (esim. Turku ja Turun linna, EDU- ja ICT-cityt) kouluun tutustumista (esim. oppitunnit, kieliprojektit, kouluruokailut, Wanhojen tanssit), erilaisia projekteja niin tekoälyn suomen kielen ja fysiikan ja askartelun ympärillä sekä tietysti vapaampaa yhdessäoloa niin perheissä kuin vaikkapa Ahvenanmaan risteilyn, luistelun ja saunomisen sekä avantouinnin merkeissä.

Pienistä lakkoviikon haasteista huolimatta viikko sujui mallikkaasti ja moni nuori kehittyi edelleen vieraalla kielellä toimimisen ympäristöissä, ICT-taidoissa ja vastuun kannossa kansainvälisessä ympäristössä.

Vuoden aikana solmitut ystävyyssuhteet jatkunevat ainakin useampien parien kanssa vapaamuotoisesti maailmaa kiertäen ja ilman koulun järjestelyjä.

Kiitokset kaikille projektiin osallistuneille niin Suomessa kuin Itävallassa ja erityisesti HTL Leobenin opettajille Tamara ja Gunther!