Varusmieskoulutus ja ICT-alan tehtävät puolustusvoimissa

Noin 60 Kerttulin ICT-lukion 2–4 vuosikurssin opiskelijaa vieraili 17.1.2023 Heikkilän kasarmilla Turussa tutustumassa varusmieskoulutukseen ja ICT-alan tehtäviin puolustusvoimissa.

Kerttulin ICT-lukio on Suomen ainoa valtakunnallisen erityisen tehtävän saanut ICT-alan lukio ja tilaisuuden tarkoituksena oli löytää Win-Win periaatteella oikeat osaajat oikeisiin tehtäviin varusmiespalveluksessa ja miksei myöhemmin työelämässäkin. Tapahtumaa on tarkoitus jatkaa vuosittain tammikuussa tapahtumaa edelleen kehittäen yhdessä Lounais-Suomen aluetoimiston kanssa.

Iltapäivän aikana saimme katsauksen Suomen puolustusvoimista, varusmieheksi hakeutumisesta sekä puolustusvoimista työnantajana niin Suomessa kuin kansainvälisissä operaatioissakin.

Kattavaa tietoa tuleville varusmiehille perusasioista, sekä selkeästi kerrottu erikoisjoukoista ja tehävistä.

ICT-alan erikoistehtävistä käytiin läpi erikoisjoukkohakuihin kuuluvat Elektronisen sodankäynnin koulutus (Parolan panssariprikaati, Hämeenlinna) sekä Kybervarusmieskoulutus (Johtamisjärjestelmäkoulu, Riihimäki). Molempiin erikoistehtäviin haetaan vuosittain pääsykoemenettelyn kautta ennen varusmieskoulutuksen alkua.

Kiinnostavaa tietoa ja onnistui vaikuttamaan ajatuksiin ja suunnitelmiin. Mukavasti ja tiiviisti järjestetty.

ICT—alan erityistehtäviin hakeudutaan kaikissa Suomen varuskunnissa varusmiespalveluksen kolmen ensimmäisen viikon aikana. Valintaperusteina toimivat oman halun lisäksi aikaisempi tunnustettu osaaminen, hakijoiden portfoliot sekä mahdolliset testit ja haastattelut.

ICT-alan erityistehtävistä käytiin läpi

• tiedustelija

• graafikko

• videokuvaaja

• valokuvaaja

• taistelukameramies

• toimittaja

• tuotantoassistentti

• viestintävarusmies

• ICT-tukihenkilö

• Ohjelmoija

• Tietojärjestelmäasentaja

• Ylläpitäjä

• Virtuaalikoulutustukihenkilö

Keväällä 2022 valmistunut ICT-lukiolaisemme Juhana Moilanen toi tilaisuuteen varusmiehen näkökulmaa avaamalla tarkemmin omaa reittiään virtuaalikoulutustukihenkilöksi Upinniemessä sekä käytettyjä työkaluja ja päivittäisiä tehtäviään siellä.

Oli mielenkiintoista kuunnella etenkin entisen ICT-opiskelijan toimia.

Iltapäivän lopuksi tilaisuudessa kuultiin nopea katsaus Maanpuolustuskoulutuksen roolista sekä erityisesti ICT-osaajille, nuorille ja naisille suunnatusta koulutustarjonnasta kevään 2023 aikana.

Hyvät nuoret ja samaistuttavat puhujat - mutta ne munkit?

Kerttulin lukio ja ICT-linjalaiset haluavat kiittää kaikkia esiintyjiä ja järjestelyihin osallistuneita organisaatioita onnistuneen tapahtuman luomisesta - kiitokset siis Lounais-Suomen aluetoimisto, Johtamisjärjestelmäkoulu, Elektronisen sodankäynnin keskus sekä erityisesti Juhana ja Rannikkoprikaati.